6239 Császártöltés
Keceli u. 9.
Óvodavezető
Vikker Viktória óvodavezető
Óvodavezető-helyettes
Herner Melinda német nemzetiségi óvodapedagógus
Német nemzetiségi óvodapedagógusok
Arnold Judit
Bujdosóné Csontos Erika
Elmer Éva
Weitzné Koszó Renáta
Nevelést-oktatást segítők
Györgyéné Geiger Angéla pedagógiai asszisztens
Angeliné Frick Anita dajka
Csúziné Kuhl Réka dajka
Vadasné Szombati Helga dajka
Óvodaorvos
Dr Rígler Kálmán
Iskolai es óvodai szociális segítő
Vén Anett
Szervezeti és Működési Szabályzat
Óvodánkról:
A Császártöltési Német Nemzetiségi Óvoda a község egyetlen óvodája, amely a 2016. szeptember 1-től a teljes-körűen felújított régi óvodában működik. Az óvoda épülete 80 gyermek számára nyújt, minden tekintetben ideális elhelyezést. A három csoportszoba és a szükséges kiszolgáló helyiségek egyaránt tágasak, világosak, minden igényt kielégítenek.
3 csoportban foglalkozunk a gyerekekkel. Az óvónők munkáját csoportonként 1-1 dajka, valamint 1 pedagógiai asszisztens segíti. Óvodánkban felvállaljuk a tehetséggondozást, a szociális körülményei miatt mentálisan sérült gyerekek, valamint a BTN-es és SNI-s gyermekek nevelését is, valamint kiemelt figyelmet fordítunk az egészségfejlesztésre is..
Községünk lakosságának nagy részét ma is a német kisebbség alkotja, ennek megfelelően óvodánk sajátossága a német nemzetiségi nyelven folyó nevelés minden korcsoportban. Kiemelt feladatunknak tartjuk a német nemzetiségi nyelv és kultúra, valamint a hagyományok ápolását, átörökítését. Ezek a feladatok az óvodai nevelés komplex részeként beleolvadnak mindennapjainkba. A gyermeki tapasztalatok és élmények megbeszélésében a kommunikációnak, az állandó személyes érintkezésnek fontos szerepe van, akár magyar, akár a nemzetiségi nyelven történik. Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert óvodánk dolgozóinak többsége beszéli a nemzetiségi nyelvet is. Csoportonként két óvónő biztosításával a nemzetiségi és magyar nyelven való kommunikálást valósíthatjuk meg a nap bár-mely szakában. Német nemzetiségi nevelési programunk tartalma is a tevékenységeken keresztül jut érvényre és a nevelési folyamat négyes tevékenységrendszerén keresztül valósul meg:
1. Játék és tanulási tevékenység: Az óvónő minden gyerekkel elsősorban anyanyelvén beszélgessen játék közben, ismertesse meg a gyerekekkel a játékok német elnevezését, nevezze meg a cselekvéseket német nyelven is. A gyermek tudjon alkalmazkodni a játék szabályaihoz, értse meg németül is azokat. Törekedni kell a népviselet egyes darabjainak gyűjtésére is, melyek felhasználhatók játékukban (pacsker, kötény, fejdísz, stb.)
2. Társas, közösségi tevékenység: Az óvónő biztosítsa a nyugodt, derűs óvodai mindennapokat, amelyben lehetőség kínálkozik a gyermekek közötti, valamint a felnőtt - gyermek közötti minél gyakoribb kontaktus-felvételre a nemzetiség nyelvén is.
3. Munkatevékenység: Az óvónő tanítsa meg a gyerekeket a feladatok elvégzésére, ismertesse meg velük német nyelven is, az adott munka eszközeit, azok ésszerű használatát, a munka legcélszerűbb fogásait, azok sorrendjét. Teremtse meg az életkorukhoz és erejükhöz mért önálló munkalehetőségeket, biztosítsa a legalkalmasabb eszközöket, szoktassa rá a gyerekeket, hogy tartsák azokat rendben. Teremtse meg a nyugodt, kiegyensúlyozott munkához való légkört.
4. Szabadidős tevékenység: A szabadidős foglalkozások fontosságát abban látjuk, hogy a gyermek megtanulja, hogyan gazdálkodjon az önmaga számára felszabaduló, rendelkezésre álló idővel. Az óvónő teremtsen olyan helyzetet, ahol a gyerekek spontán gyakorolhatják a német nyelvet, ösztönözze a gyerekeket a német népi gyerekjátékok, mondókák, dalok eljátszására, éneklésére, ismertesse meg a gyerekekkel a német kisebbség tánckultúrájából az egyszerűbb tánclépéseket. A gyakori spontán beszédhelyzetek lehetőséget biztosítanak mindkét nyelv gyakorlása.