6239 Császártöltés
Keceli u. 9.
Óvodavezető
Vikker Viktória óvodavezető
Óvodavezető-helyettes
Herner Melinda német nemzetiségi óvodapedagógus
Német nemzetiségi óvodapedagógusok
Arnold Judit
Bujdosóné Csontos Erika
Koch Teréz
Weitzné Koszó Renáta
Nevelést-oktatást segítők
Györgyéné Geiger Angéla pedagógiai asszisztens
Angeli-Rácz Diána pedagógiai asszisztens
Angeliné Frick Anita dajka
Gatterné Viszmeg Anita dajka
Vadasné Szombati Helga dajka
Óvodaorvos
Dr Rígler Kálmán
Iskolai es óvodai szociális segítő
Vén Anett
Fenntartó értékelése 2023/2024
Egészségfejlesztési program 2024
Helyi minősítési szabályzat 2024
Szervezeti és Működési Szabályzat 2024
Óvodánkról:
A Császártöltési Német Nemzetiségi Óvoda a község egyetlen óvodája, amely a 2016. szeptember 1-től a teljes-körűen felújított régi óvodában működik. Az óvoda épülete 80 gyermek számára nyújt, minden tekintetben ideális elhelyezést. A három csoportszoba és a szükséges kiszolgáló helyiségek egyaránt tágasak, világosak, minden igényt kielégítenek.
3 csoportban foglalkozunk a gyerekekkel. Az óvónők munkáját csoportonként 1-1 dajka, valamint 1 pedagógiai asszisztens segíti. Óvodánkban felvállaljuk a tehetséggondozást, a szociális körülményei miatt mentálisan sérült gyerekek, valamint a BTN-es és SNI-s gyermekek nevelését is, valamint kiemelt figyelmet fordítunk az egészségfejlesztésre is..
Községünk lakosságának nagy részét ma is a német kisebbség alkotja, ennek megfelelően óvodánk sajátossága a német nemzetiségi nyelven folyó nevelés minden korcsoportban. Kiemelt feladatunknak tartjuk a német nemzetiségi nyelv és kultúra, valamint a hagyományok ápolását, átörökítését. Ezek a feladatok az óvodai nevelés komplex részeként beleolvadnak mindennapjainkba. A gyermeki tapasztalatok és élmények megbeszélésében a kommunikációnak, az állandó személyes érintkezésnek fontos szerepe van, akár magyar, akár a nemzetiségi nyelven történik. Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert óvodánk dolgozóinak többsége beszéli a nemzetiségi nyelvet is. Csoportonként két óvónő biztosításával a nemzetiségi és magyar nyelven való kommunikálást valósíthatjuk meg a nap bár-mely szakában. Német nemzetiségi nevelési programunk tartalma is a tevékenységeken keresztül jut érvényre és a nevelési folyamat négyes tevékenységrendszerén keresztül valósul meg:
1. Játék és tanulási tevékenység: Az óvónő minden gyerekkel elsősorban anyanyelvén beszélgessen játék közben, ismertesse meg a gyerekekkel a játékok német elnevezését, nevezze meg a cselekvéseket német nyelven is. A gyermek tudjon alkalmazkodni a játék szabályaihoz, értse meg németül is azokat. Törekedni kell a népviselet egyes darabjainak gyűjtésére is, melyek felhasználhatók játékukban (pacsker, kötény, fejdísz, stb.)
2. Társas, közösségi tevékenység: Az óvónő biztosítsa a nyugodt, derűs óvodai mindennapokat, amelyben lehetőség kínálkozik a gyermekek közötti, valamint a felnőtt - gyermek közötti minél gyakoribb kontaktus-felvételre a nemzetiség nyelvén is.
3. Munkatevékenység: Az óvónő tanítsa meg a gyerekeket a feladatok elvégzésére, ismertesse meg velük német nyelven is, az adott munka eszközeit, azok ésszerű használatát, a munka legcélszerűbb fogásait, azok sorrendjét. Teremtse meg az életkorukhoz és erejükhöz mért önálló munkalehetőségeket, biztosítsa a legalkalmasabb eszközöket, szoktassa rá a gyerekeket, hogy tartsák azokat rendben. Teremtse meg a nyugodt, kiegyensúlyozott munkához való légkört.
4. Szabadidős tevékenység: A szabadidős foglalkozások fontosságát abban látjuk, hogy a gyermek megtanulja, hogyan gazdálkodjon az önmaga számára felszabaduló, rendelkezésre álló idővel. Az óvónő teremtsen olyan helyzetet, ahol a gyerekek spontán gyakorolhatják a német nyelvet, ösztönözze a gyerekeket a német népi gyerekjátékok, mondókák, dalok eljátszására, éneklésére, ismertesse meg a gyerekekkel a német kisebbség tánckultúrájából az egyszerűbb tánclépéseket. A gyakori spontán beszédhelyzetek lehetőséget biztosítanak mindkét nyelv gyakorlása.